Într-o sâmbătă ploiasă, când nu mi-aș fi scos nici măcar câinele (pe care nu îl am) la plimbare, am plecat la cea de-a 9-a ediție Digital Parents Talks, organizată de Ana și Lavinia de la Parenting PR. Pentru că se discuta o temă care mă frământă de ceva timp: cum pot încasa bani din blog, în mod legal? Și pentru că la toate edițiile #DPT la care am participat, am aflat informații noi și interesante. În cadrul ediției s-a mai discutat despre educația financiară pentru copii și pentru adulți, subiect asupra căruia voi reveni într-un alt articol.
Sunt blogger. Îmi fac firmă, îmi deschid PFA sau scriu articole pe drepturi de autor?
Când ai firma ta, simți că în relația cu clienții tăi dai dovadă de profesionalism. Dar, banii sunt ai firmei până la sfârșit de an, când îi poți scoate din firmă sub formă de dividende. Te poți angaja pe firma ta pentru un salariu lunar, dar nu este foarte avantajos cu toate taxele aferente salariului. Firma vine “la pachet” cu anumite taxe: pentru înființarea ei, trebuie să ai un sediu, îți trebuie contabil etc. Sunt și avantaje: îți poți deduce cheltuielile care au legătură cu activitatea ta, de blogger. De exemplu: îți poți cumpăra laptop pe firmă, agende, pixuri etc.
Sau poți scrie pe baza unui contract de drepturi de autor. Dar atunci când scrii pentru un client, atunci textul este al clientului. Îți cedezi drepturile asupra lui.
Dacă ești plătit pe drepturi de autor, clientul îți plătește impozitul. Doar dacă scrie în contract de opțiunea să se rețină la sursă 16% impozit, CAS, CASS. În cazul acesta, tu nu mai trebuie să depui nicio declarație. Nu ai nicio obligativitate. Contractul este responsabilitatea clientului. ATENȚIE! Atunci când negociezi să ceri netul! Să ai în scris acest lucru.
Dacă ai prestări lunare pentru un client, poți să faci la început de an un contract și lunar să semnezi o anexă aferentă contractului. DAR. Nu poți lucra pe drepturi de autor și să faci publicitate. Aceasta este prestare de servicii. Dacă este ceva scris, atunci vorbim despre drepturi de autor. Dacă vin și vorbesc despre un produs, este prestare de servicii.
Sau poți să îți faci un PFA pe baza unei calificări. Atunci poți să emiți factură de prestări servicii conform unui contract cu numărul, din data x.
Pe baza calificării tale, îți poți pune un cod CAEN, sau mai multe. Sunt coduri CAEN care au nevoie de anumite certificări. De exemplu, că să fii expert contabil trebuie să urmezi un stagiu, să dai un examen la CECCAR și abia apoi poți să îți deschizi PFA. Dar pentru bloggeri nu trebuie să urmezi niciun stagiu. MOMENTAN.
La codul CAEN este o normă de venit. Există PFA taxat în sistem real sau la cotă de venit, trebuie verificat codul CAEN ales, pentru a vedea unde se încadrează.
Dacă la firmă banii sunt ai firmei până la sfârșit de an, la PFA poți cheltui banii în ziua în care îi primești. Dacă nu câștigi bani din altceva, e ok să ai PFA. Dacă ai un job și un salariu lunar sau un săculeț de bani prin casă, cred că cel mai ok este să ai o microîntreprindere. Dacă mai scrii și tu câte un articol din an în Paște pentru cineva, cred că este clar că poți scrie pe baza unui contract de drepturi de autor .
Evenimentul a avut loc la Conacul Golescu Grant și a fost susținut de Idea Bank
Sursa foto: Adrian Nedea Fotografie